Marja van den Akker biedt uitkomst als basisondersteuning ontoereikend is
Ben je docent of schoolleider en heb je een leerling waarbij de ontwikkeling onvoldoende tot stand komt, didactisch of sociaal emotioneel, en waarbij de basisondersteuning ontoereikend is? Remedial teaching Marja van den Akker biedt uitkomst. Marja is een ervaren remedial teacher (RT’er) met een uitstekende vakkennis en een werkwijze waar basisschoolleerlingen van groeien. Marja ondersteunt hen zowel vakinhoudelijk als in hun persoonlijke ontwikkeling. Kinderen zitten na een succesvolle remedial teaching lekkerder in hun vel en komen weer tot leren.
Wanneer is remedial teaching geschikt?
Remedial teaching (RT) is geschikt voor basisschoolleerlingen die niet kunnen meekomen met de reguliere lesstof en waarbij extra ondersteuning door de leerkracht niet leidt tot een aanwijsbare verbetering in schoolprestaties of gedrag. We spreken dan van handelingsverlegenheid.
Het doel van het RT-traject
Het doel van het RT-traject is om zowel de cognitieve als de executieve functies te verbeteren en om een kind in staat te stellen te presteren op een passend niveau. Remedial teacher Marja van den Akker onderzoekt hoe hij of zij leert en kijkt daarbij vooral naar wat het kind wel kan, niet wat het niet kan.
De start van het RT-traject
De start van een RT-traject is een oriënterend kennismakingsgesprek op school. Tijdens deze afspraak brengen we de problematiek en de hulpvraag goed in kaart en bespreken we op welke wijze de RT een antwoord kan bieden op de hulpvraag. Op die manier krijgen we inzicht in welke expertise nodig is en hoe de uitvoering er concreet uit kan zien. Vanzelfsprekend betrekken we ook de ouders of verzorgers hierbij. Hieruit volgt een handelingsplan. De leerling krijgt periodiek RT-ondersteuning. De school kan hiervoor via het samenwerkingsverband een arrangement aanvragen als aantoonbaar is dat externe hulp noodzakelijk is.
Samenwerking
Hoewel een remedial teacher in hoge mate zelfstandig te werk gaat, is een goede samenwerking met alle betrokkenen, (ouders, verzorgers, leerkrachten, begeleiders en eventuele hulpverleners) rondom de leerling van groot belang. De bedoeling is dat het kind in de groep gaat toepassen wat tijdens de remedial teaching geleerd is. En uiteindelijk ook in zijn of haar gehele leefwereld.
Inzicht
Gedurende het traject zorgt Marja ervoor dat alle betrokkenen inzicht hebben in het proces. Het handelingsplan, gerelateerd aan het Ontwikkelingsperspectief, wordt gedurende de looptijd gedocumenteerd en bijgesteld, zodat iedereen het verloop ervan kan volgen. De evaluatie van het handelingsplan staat centraal tijdens de vergaderingen rondom de leerling. In de meeste gevallen zal Marja daarbij aanwezig zijn. Daarnaast is Marja als externe deskundige ook een luisterend oor voor jou en alle betrokkenen, denkt ze met je mee en geeft zij desgewenst tips en adviezen ten goede van het leerproces in de groep en thuissituatie. We benutten dus de kracht van samen.
Cognitieve functies:
• Taalproblemen, zoals woordenschat en zinsbouw • Leesproblemen, zowel technisch lezen als begrijpend lezen
• Spellingsproblemen • Rekenproblemen • Informatieverwerking
Executieve functies:
• Gedragsinhibitie • Werkgeheugen (non-verbaal) • Zelfregulatie (emotieregulatie/motivatie)
• Planning en organisatie • Taakinitiatie • Flexibiliteit • Metacognitie en zelfmonitoring
Bijzondere problematieken:
• TOS (Taalontwikkelingsstoornis) • ASS (stoornis in het autismespectrum)
• Epilepsie (Jeavons syndroom) • ADHD of ADD • Syndroom van Down