Hier lees je meer over Marja van den Akker

“Als oudste meisje in een gezin met acht kinderen hielp ik mijn jongere broers en zusjes al bij hun huiswerk. Op school ontdekte ik dat niet alle juffen en meesters op dezelfde manier omgingen met de verschillende niveaus van de kinderen in de klas. Er waren geweldige leerkrachten bij, maar ook docenten die in mijn beleving veel minder kindvriendelijk waren. Ik ontwikkelde een sterk gevoel van rechtvaardigheid en empathie voor de kinderen die heel erg hun best deden, maar het niet altijd op eigen kracht redden. Ik denk dat mijn liefde voor het onderwijs en voor het vak remedial teaching in die jaren geboren is.

Leerkracht

Nadat ik mijn onderwijsbevoegdheid heb behaald, heb ik ruim tien jaar als leerkracht basisonderwijs voor de klas gestaan. Fantastische jaren waarin ik me binnen een zeer gedreven team goed heb kunnen vormen als docent. De kinderen hadden het zo goed naar hun zin, dat ik nog nooit straf heb hoeven geven. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het groeiende besef dat bepaalde kinderen extra zorg en aandacht nodig hadden. Ik zag dat ik als juf een goede invloed had op de kinderen die, om wat voor reden dan ook, moeite hadden met het leerproces en zich daardoor ongelukkig voelden. Het daagde mij uit om mij hierin te specialiseren. Daarom heb ik hierin een opleiding gevolgd en ben ik remedial teacher geworden.

Remedial teaching

Remedial teaching is het vak waarvoor ik in de wieg gelegd ben, denk ik. Met ruim 25 jaar ervaring brengt ieder kind en iedere afspraak weer een nieuw eigen hoofdstuk met zich mee. Elk kind heeft immers een eigen benadering nodig. Kennis van leerlijnen en onderwijsmethoden zijn niet als enige belangrijk voor mijn vak als remedial teacher. Ook inleving, beleving en intuïtie tellen mee. En plezier. Lol om de mooie vondsten en oplossingen die de kinderen zelf bedenken. Puur omdat ze van nature nieuwsgierig zijn en bereid zijn tot leren. Als je de juiste snaar maar weet te raken. Opgeteld versterkt dit het vertrouwen dat alles, ondanks de soms grote zorgen, goed komt. Mijn ervaringen als moeder van drie inmiddels volwassen kinderen zie ik als een verrijking, waardoor ik me kan inleven in de rol van de ouders of verzorgers en de zorg rondom hun kind.

Visie

Mijn visie is realistisch én positief. Elk kind is goed zoals het geboren wordt. Met alle eigenschappen en talenten die erbij horen. Bij kinderen die starten met een RT-traject moet dat besef nog groeien. Niet zo verwonderlijk, want ze hebben er meestal al een hele reis opzitten. Daarom begin ik mijn begeleiding met terugschakelen totdat we op dezelfde golflengte zitten. Ik vergelijk remedial teaching wel eens met duiken, een van mijn grootste hobby’s. Een kind mag bij mij eerst op adem komen. Vervolgens duiken we samen het diepe in en leren we ‘vanzelf’ omgaan met de situaties die we tegenkomen. Van daaruit kunnen we gaan werken aan zijn of haar ontwikkeling. Dat is een geweldig avontuur. Door leerondersteuning lossen vaak ook andere problemen op. Behalve inzicht en kennis bevordert remedial teaching namelijk het gevoel van zelfvertrouwen, eigenwaarde, trots, zelfstandigheid en geluk. We streven niet naar perfectie, maar naar een gezonde groei. Met sprongetjes en soms met vallen en opstaan. Dat is precies het proces dat ik als remedial teacher begeleid.”

“Ik vergelijk remedial teaching wel eens met duiken, een van mijn grootste hobby’s.
We duiken samen het diepe in en leren ‘vanzelf’ omgaan met de situaties die we tegenkomen.”