Extra aandacht en ondersteuning bij leer- en gedragsproblemen
Heb jij het gevoel dat jouw kind niet goed kan meekomen op school, ondanks bijlessen en ondersteuning door de leerkracht? Zit jouw kind niet lekker in z’n vel en bemerk je misschien zelfs gedragsproblemen? Of is er sprake van een onderliggende problematiek waardoor jouw kind wat extra hulp kan gebruiken? Maak dan zéker eens kennis met remedial teacher Marja van den Akker. Kinderen raken enthousiast van de manier waarop zij de lesstof behandelt. Remedial teaching is iets anders dan bijles, want het gaat ook over persoonlijke groei.
Voor wie is remedial teaching geschikt?
Remedial teaching (RT), is geschikt voor kinderen van 6 tot circa 18 jaar. Meestal zijn schoolprestaties de aanleiding voor deze vorm van ondersteuning. Vaak gaan deze echter hand in hand met gedragsproblemen. Slecht slapen, boosheid, verdriet, buikpijn of faalangst bijvoorbeeld. Dat is niet zo gek, want voor een leerling die niet goed kan meekomen in de groep, kan school voelen als een keurslijf. Een andere benadering van de lesstof doet wonderen en kan jouw kind weer plezier geven in het leren. Het zorgt voor rust in het hoofd en een groeiend zelfvertrouwen. Een kennismaking met Marja van den Akker is de beste eerste stap om te bepalen wat remedial teaching voor jouw kind kan doen.
Onderliggende problematieken
Ook bij onderliggende problematieken kan remedial teaching een bijzonder geschikte vorm van ondersteuning zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van een stoornis in het autismespectrum, een taalontwikkelingsstoornis, epilepsie of het syndroom van Down. Remedial teacher Marja van den Akker ziet jouw kind zoals het is. Met al zijn of haar talenten, wensen, dromen en ambities. Marja kijkt naar de mogelijkheden en biedt ondersteuning die past bij jouw kind.
Kennismaking
Tijdens een kennismaking bespreken we wat er aan de hand is. Je krijgt alle gelegenheid om jouw visie op de situatie te beschrijven en je zorgen te delen. Als blijkt dat remedial teaching een geschikte oplossing is, stelt Marja een handelingsplan op. Daarin beschrijft zij welke expertise nodig is en hoe haar ondersteuning er concreet uit kan zien. Afhankelijk van de hulpvraag kan ook de school hierbij betrokken worden. Marja houdt je regelmatig op de hoogte, zodat je kunt volgen hoe jouw kind zich ontwikkelt.
Periodieke afspraken
Een RT-traject bestaat uit periodieke afspraken in de praktijkruimte bij Marja van den Akker in Vlijmen of op school. Marja zorgt voor een fijne sfeer waarbij kinderen zich al snel vertrouwd voelen. Ze krijgen weer plezier in het leren en alle kansen om zich te ontplooien. Hoewel de focus van Marja ligt op de begeleiding van jouw kind, is zij ook een luisterend oor voor jou en andere betrokkenen. Als je dat prettig vindt, denkt Marja met je mee en kan zij tips en adviezen geven die positief bijdragen aan de leerprestaties of het welzijn van jouw kind.
Vergoeding
Ouders of verzorgers kunnen direct contact opnemen met Marja van den Akker. In bepaalde gevallen kan de school een zogeheten arrangement aanvragen. Dat is een vergoeding voor ondersteuning als aantoonbaar is dat externe hulp noodzakelijk is.
Remedial teaching bij:
• Taalproblemen, zoals woordenschat en zinsbouw • Leesproblemen, zowel technisch lezen als begrijpend lezen
• Spellingsproblemen • Rekenproblemen • Informatieverwerking
Ervaring met bijzondere problematieken:
• TOS (Taalontwikkelingsstoornis) • ASS (stoornis in het autismespectrum)
• Epilepsie (Jeavons syndroom) • ADHD of ADD • Syndroom van Down